internat logo
..: Internat Zespołu Szkół Elektronicznych:..
Regulamin Internatu
Strona Główna

I. Podstawy prawne wydania regulaminu.

1. Podstawę prawną niniejszego regulaminu stanowi:

  • Ustawa z dnia 7.09.1991 r. o Systemie Oświaty, (Dz.U. nr 67, poz. 329 z 1996 r.)
  • Karta Nauczyciela,
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z 4.08.93 r. w sprawie warunków, form, trybu przyznawania i wypłacania oraz wysokości pomocy materialnej dla uczniów (Dz.U. nr 74 z 19.08.1993 r., poz. 350),
  • Statut Szkoły.

II. Postanowienia ogólne.

  • Internat jest placówką opiekuńczo - wychowawczą, działającą w ramach Zespołu Szkół Elektronicznych w Bydgoszczy, przeznaczoną głównie dla uczniów szkoły mieszkających poza Bydgoszczą oraz uczniów innych szkół średnich i słuchaczy studiów pomaturalnych itp.
  • Regulamin określa szczegółowe zasady działalności internatu, tworzy warunki dla rozwijania samorządności wychowanków, partnerstwa i współodpowiedzialności za funkcjonowanie placówki.
  • Regulamin wchodzi w życie z dniem przyjęcia przez Radę Pedagogiczną szkoły.

III. Cele i zadania internatu

  • Celem internatu jest umożliwienie uczniom realizacji kształcenia i wspomaganie opiekuńczo - wychowawczej roli szkoły i rodziny oraz stwarzanie optymalnych warunków do rozwoju zamiłowań, zainteresowań i uzdolnień.
  • Internat zapewnia wychowankom stałą opiekę i realizację procesów wychowawczych w czasie odbywania przez nich nauki poza miejscem stałego zamieszkania.
  • Podstawowym zadaniem realizowanym przez zespół wychowawców w poszczególnych grupach jest dążenie do pełnego usamodzielnienia wychowanków i przygotowanie ich do dorosłego życia z uwzględnieniem godności osobistej, autonomii, poczucia własnej wartości i twórczej aktywności.

     

      Do zadań internatu w szczególności należy:
    • zapewnienie wychowankom zakwaterowania za częściową odpłatnością i pełnego wyżywienia wg stawki ustalonej przez Dyrektora Szkoły,
    • zapewnienie właściwych warunków sanitarno - higienicznych,
    • zapewnienie właściwych warunków do nauki, rozwijania zainteresowań i uzdolnień,
    • stwarzanie warunków do uczestnictwa w kulturze oraz organizowania własnych imprez kulturalnych, sportowych i turystycznych.
    • upowszechnianie różnych form aktywności fizycznej i dbałości o własny stan zdrowia,
    • wdrażanie do samodzielnego wykonywania różnych prac porządkowo gospodarczych,
    • rozwijanie samorządności wychowanków, ich samodzielności i zaradności życiowej,
    • zapewnienie warunków do korzystania z podręcznej biblioteki, pokojów cichej nauki, dostępnych programów telewizyjnych, bezpiecznej pracowni technicznej i innych udogodnień socjalnych.

IV. ORGANIZACJA INTERNATU

  • Internat czynny jest w okresie trwania zajęć dydaktycznych w szkole (od niedzieli godz. 16.00 do piątku godz. 18.00 ) W uzasadnionych okolicznościach dyrektor szkoły może wyrazić zgodę na pozostanie wychowanka w internacie do niedzieli .
  • Podstawową komórkę organizacyjną internatu stanowi grupa wychowawcza.
  • Mieszkańcy internatu podzieleni są na grupy wychowawcze z uwzględnieniem wieku, klas i szkół. Liczebność grupy może wynosić 35 - 40 osób.
  • Opiekę wychowawczą nad grupą sprawuje wychowawca.
  • Kierownictwo internatu, w miarę możliwości kadrowo-organizacyjnych, powierza prowadzenie grupy wychowawcom przez cały okres pobytu wychowanków w placówce, aż do ukończenia nauki.
  • W celu realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych działa "Zespół Wychowawczy Internatu" w skład którego wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni internatu.
  • Zespół Wychowawczy ma prawo dokonywania analizy działalności opiekuńczo-wychowawczej oraz formułowanie wniosków zmierzających do stałego podnoszenia jej poziomu.
  • Nadzór nad wykonaniem wniosków z posiedzeń Zespołu Wychowawczego oraz zadań z nich wynikających sprawują przewodniczący Zespołu Wychowawczego i kierownictwo internatu.
  • Przedstawiciele Zespołu Wychowawczego mają prawo uczestniczenia z wychowawcą klasy w ustalaniu oceny z zachowania.
  • Wychowawcy maja prawo uczestniczenia we wszystkich powiedzeniach rozpatrujących sprawy wychowanków z przydzielonej grupy.
  • Podstawą realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych internatu jest roczny plan pracy opracowany przez kierownictwo, opiniowany przez Zespół Wychowawczy internatu i zatwierdzony przez Radę Pedagogiczną Szkoły.
  • Plan zajęć opiekuńczo-wychowawczych zatwierdza dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej szkoły.
  • Rozkład dnia i tygodnia w internacie uwzględnia czas na naukę, pracę na rzecz internatu i środowiska, zajęcia kulturalne i sportowe oraz inne formy wypoczynku i rozrywki. Rozkłady te winny być zaopiniowane przez Zespół Wychowawczy internatu i MRI.
  • Reprezentantami ogółu mieszkańców internatu są organy Młodzieżowej Rady Internatu.
  • Pracami samorządu internatu kieruje Młodzieżowa Rada Internatu, która składa się z zarządu MRI i przewodniczących samorządów grup. Pracami MRI kieruje 3- osobowy zarząd wybrany w demokratycznych wyborach. Kadencja MRI trwa 1 rok szkolny.
  • Opiekę nad Młodzieżową Radą Internatu sprawuje wychowawca wybrany przez młodzież.
  • Młodzieżowa Rada Internatu może przedstawiać kierownictwu internatu, dyrektorowi szkoły, Zespołowi Wychowawczemu internatu oraz Radzie Pedagogicznej szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach, w szczególności dotyczących podstawowych praw i obowiązków mieszkańców internatu określonych w rozdziale V, w pkt. 5 regulaminu.
  • Młodzieżowa Rada Internatu ponosi współodpowiedzialność za realizację zadań określonych przez regulamin internatu.
  • Zasady wybierania i działania organów MRI określa regulamin uchwalony przez mieszkańców internatu (załącznik do niniejszego regulaminu).
  • W internacie mogą działać organizacje młodzieżowe i społeczne. Zgodę na działalność tych organizacji wydaje dyrektor szkoły. Zadania tych organizacji określają ich statuty.
  • Wewnętrzne życie wychowanków internatu regulują przepisy porządkowe opracowane na każdy rok szkolny przez kierownictwo internatu, opiniowane przez MRI, Zespół Wychowawczy i zatwierdzony przez dyrektora szkoły; stanowią one integralną część regulaminu internatu.

V. WYCHOWANKOWIE

  • O przyjęcie do internatu może ubiegać się każdy uczeń szkoły mieszkający poza terenem Bydgoszczy.
  • Uczniowie z innych szkół mogą być mieszkańcami internatu po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły.
  • Podanie o przyjęcie do internatu składa uczeń (rodzice, opiekunowie) w trybie określonym przez dyrektora.

    Wychowanek ma prawo do:

    • zakwaterowania za częściową odpłatnością i pełnego, odpłatnego wyżywienia;
    • korzystania z pomieszczeń, urządzeń i pomocy dydaktycznych internatu służących do nauki własnej, rozwijania i pogłębiania zainteresowań i uzdolnień;
    • wypoczynku i uczestniczenia we wszystkich zajęciach organizowanych w internacie oraz w porozumieniu z wychowawcą, w innych zajęciach kulturalnych, sportowych, turystycznych i technicznych w środowisku;
    • korzystania z pomocy wychowawców w rozwiązywaniu problemów osobistych oraz we wszystkich sprawach dotyczących nauki i zamieszkania w internacie;
    • współuczestnictwa poprzez przedstawicielstwa samorządowe w decydowaniu o sprawach wychowawczych i organizacyjnych internatu;
    • przyjmowania osób odwiedzających na terenie internatu - za wiedzą wychowawcy i przy przestrzeganiu ustalonych przepisów porządkowych; opuszczania internatu w czasie wolnym do godz. 21 00 po obowiązkowym wpisaniu się do zeszytu wyjść;
    • zwolnienia w czasie nauki własnej w uzasadnionych przypadkach.

    Obowiązkiem wychowanka mieszkającego w internacie jest:

    • wykorzystywać jak najlepiej czas i warunki do nauki;
    • przestrzegać postanowień przepisów porządkowych i stosować się do ramowego porządku dnia;
    • utrzymywać porządek, czystość, estetykę pokojów mieszkalnych, pomieszczeń internackich i otoczenia zewnętrznego;
    • dbać o sprzęt i urządzenia internackie, a za zawinione zniszczenia ponosić odpowiedzialność materialną;
    • uczestniczyć w doraźnych pracach na rzecz internatu i środowiska;
    • pełnić rzetelnie dyżury porządkowe;
    • dokonywać drobnych napraw sprzętu i poprawiać wystrój pokojów mieszkalnych;
    • podporządkować się poleceniom wychowawców, kierownictwa i postanowieniom Młodzieżowej Rady Internatu;
    • każdorazowo zgłaszać wychowawcy wyjścia oraz wyjazdy i powroty w ciągu całego tygodnia;
    • odnosić się z szacunkiem do pracowników internatu i współmieszkańców, a w szczególności otaczać opieką najmłodszych kolegów;
    • przestrzegać zasad kulturalnego zachowania się w każdym miejscu;
    • oszczędnie i prawidłowo użytkować energię elektryczną oraz wodę;
    • w razie choroby lub wypadku niezwłocznie zgłosić ten fakt do wychowawcy dyżurnego;
  • Za szczególnie rażące naruszenie zasad współżycia społecznego, szkodliwy wpływ na mieszkańców oraz w przypadku nie wywiązywania się z obowiązków, o których mowa w punkcie 5, wychowanek może utracić prawo do zamieszkania w internacie.
  • Decyzję o usunięciu wychowanka z internatu, po zaopiniowaniu przez Zespół Wychowawczy internatu, podejmuje dyrektor szkoły.
  • Od decyzji, o której mowa w pkt. 7, wychowanek może odwołać się do organu administracji oświatowej sprawującego nadzór nad szkołą.
  • Wychowanek usunięty ze szkoły traci prawo do zamieszkiwania w internacie.

    Wychowankom szczególnie wyróżniającym mogą być przyznane następujące formy nagród:

    • pochwała wychowawcy;
    • pochwała kierownika internatu;
    • nagroda rzeczowa;
    • list pochwalny do rodziców;
    • pochwała dyrektora szkoły wobec młodzieży.

    W przypadku rażącego naruszania zasad współżycia w internacie i przepisów porządkowych wychowanek może zostać ukarany:

    • ostrzeżeniem ze strony wychowawcy;
    • naganą kierownika internatu;
    • zawiadomieniem rodziców i szkoły;
    • usunięciem z internatu decyzją dyrektora szkoły na wniosek kierownika internatu po zasięgnięciu opinii Zespołu Wychowawczego internatu.
  • Kary porządkowe powinny być odnotowane w dokumentacji internatu.

VI. PRACOWNICY INTERNATU

    W internacie są zatrudnieni:

    • pracownicy pedagogiczni,
    • pracownicy administracji i obsługi.
    •  
  • Pracownikami pedagogicznymi są kierownik, zastępca kierownika i wychowawcy.
  • Obowiązki pracowników pedagogicznych, administracji i obsługi określają odpowiednio: Karta Nauczyciela, regulamin pracy oraz szczegółowy zakres czynności i obowiązków.

VII. DOKUMENTACJA PRACY

Internat prowadzi następującą dokumentację:

  • roczny plan pracy internatu,
  • dzienniki zajęć wychowawczych,
  • miesięczne plany pracy opiekuńczo - wychowawczej z grupą,
  • księgę meldunkową wychowanków,
  • zeszyty wyjść i wyjazdów wychowanków,
  • zeszyt przekazów,
  • książkę protokołów posiedzeń zespołu wychowawczego internatu,
  • tygodniowy harmonogram pracy wychowawców pracowników pedagogicznych,
  • plan dyżurów wychowawców,
  • plan stałych zastępstw w grupach,
  • przydział rejonów porządkowych.

Zaplecze
Zamieszkaj u NAS
Imprezy
Galeria zdjęć
Wychowawcy
MRI
Regulamin
Kontakt
Podanie
\Wynajem pokoi
\Twórcy
 
 
 
 
Internat Zespół Szkół Elektronicznych im. Wojska Polskiego, ul. M. Karłowicza 18, 85-092 Bydgoszcz
tel.  (+48 52) 341 57 00
Zespół Szkół Elektronicznych im. Wojska Polskiego, ul. M. Karłowicza 20, 85-092 Bydgoszcz
tel./fax: (+48 52) 341 44 44

www.zse.bydgoszcz.pl